Zpráva
O udržitelnosti
2022
Osvědčení o udržitelnosti CSI
Naše hodnoty a cíle v udržitelnosti
S naší strategíí udržitelnosti aktivně přispíváme k naplnění cílů (tzv. SDGs) dle OSN:
Důstojná práce a ekonomický růst
Průmysl, inovace a infrastruktura
Odpovědná výroba a spotřeba
Klimatická opatření
Partnerství ke splnění cílů
Environmental
  • Investujeme do ekologizace svých provozů
  • Snižujeme své emise CO2e
  • Pracujem v udržitelných kancelářích
  • ...
Environmental
  • Poskytujeme bezplatně reklamní prostor charitativním organizacím, kulturním a sportovním akcím
  • Pomáháme sázet stromky
  • ...
Environmental
  • Přijali jsme etický kodex pro svou praxi a činnost
  • ...
Zpráva o udržitelnosti skupiny BigBoard (dále jen „Zpráva“) uvádí nefinanční ukazatele z oblasti řízení společnosti, životního prostředí, péče o zaměstnance a zákazníky, sociální a společenské oblasti s přihlédnutím ke směrnici o podávání zpráv podniků o udržitelnosti (CSRD) a odkazy na cíle udržitelného rozvoje (SDGs),
jak je definuje OSN“. Tato Zpráva je mimo režim regulace CSRD.
Pro skupinu BigBoard jde o první výroční zprávu o udržitelnosti. Je k dispozici v tištěné i v elektronické podobě na webových stránkách skupiny BigBoard na adrese www.bigboard.cz v záložce „Pro partnery“. Ve Zprávě jsou zpracovány nefinanční ukazatele všech společností konsolidačního celku BigBoard, s výjimkou vybraných společností (dále jen „Skupina BigBoard“). Seznam vyřazených společností naleznete v závěrečné kapitole Zprávy.
I s ohledem na dosavadní dobrovolnost Skupiny BigBoard sestavovat Zprávu zahrnuje tato Zpráva pouze společnosti, které jsou považované za významné pro podnikání celé Skupiny BigBoard primárně v oblasti venkovní reklamy. Soubor společností byl sestaven podle klíče významnosti a relevantnosti, kdy došlo k výběru těch společností, které Skupina BigBoard ve svém podnikání považuje za významné a které mají nebo mohou mít významný dopad na aspekty udržitelnosti.
Zpráva uvádí nefinanční ukazatele za vykazovací období od 1. ledna do 31. prosince 2022 a je komplementární k výroční zprávě společností odpovídající Skupině BigBoard, jak je definováno touto Zprávou.
Pokud není uvedeno jinak, jsou kvantitativní informace získány měřením za pomoci interního centrálního systému včetně finančních záznamů. Náš proces reportování je založen na datech z konkrétních měření jednotlivých oddělení, která se následně předávají ESG specialistovi. Uhlíková stopa je vypočtena podle mezinárodní metodiky Greenhouse Gas Protocol (GHG Protocol).
Tato Zpráva není externě auditována.

Úvodní slovo

Vážení akcionáři, zaměstnanci,
vážení obchodní partneři,
jsme rádi, že vám můžeme představit první zprávu o udržitelnosti Skupiny BigBoard za rok 2022. Pro nás je toto historický okamžik, neboť tento dokument zaznamenává naše závazky, cíle a vize v oblasti udržitelnosti a společenské odpovědnosti. Otázka, proč jsme se rozhodli přijmout tuto výzvu a proč jsme se rozhodli ji sdílet s našimi partnery, má několik klíčových odpovědí.
Rok 2022 byl z hlediska světových událostí nepochybně zásadním obdobím. Ještě stále jsme se potýkali s důsledky pandemie covid-19, když celý svět zaskočila velká a krutá válka, která se rozhořela v Evropě. Události posledních let nám jasně ukazují, že naše společnost je propojena se světem více, než jsme si možná doposud mysleli. Klimatické změny a otázky energetické udržitelnosti se dnes stávají i pro nás naléhavými problémy, které vyžadují rychlé a odpovědné jednání. V tomto kontextu se Skupina BigBoard rozhodla, že je načase převzít větší zodpovědnost.
Základním motivem pro náš proaktivní přístup k udržitelnosti není legislativní povinnost. Ta by nás ještě několik let nemusela zajímat. Hlavním motivem je naše pevné přesvědčení, že silné společnosti mají morální a etickou povinnost přispívat k lepšímu světu kolem nás. Věříme, že naše existence není izolovaná, ale má dopady na lidi, komunity a životní prostředí kolem nás. Proto se snažíme minimalizovat negativní dopady naší činnosti a současně aktivně přispívat k pozitivním změnám.
Zároveň si uvědomujeme, že tradiční obchodní modely a praxe někdy nestačí k řešení komplexních problémů, kterým čelíme. Proto jsme se rozhodli pro inovaci a hledání pozitivních změn v našem obchodního modelu, abychom byli bližší našim zákazníkům a lépe jim rozuměli v jejich snaze o lepší udržitelnost jejich obchodních modelů. Jsme přesvědčeni, že detailní analýza a následná znalost naší uhlíkové stopy může pomoci v rozvoji obchodních vztahů se zodpovědnými obchodními partnery.
Jsme přesvědčeni, že právě inovace mohou být zásadním faktorem při boji s klimatickou změnou. Proto je také zásadním krokem pro snížení naší uhlíkové stopy inovace řešení osvětlení našich reklamních ploch. Skupina BigBoard se společně se společností Doublepower podílela na vývoji nové řady svítidel STAR pro venkovní reklamní plochy. Výsledkem jsou svítidla, která výrazně snižují spotřebu elektrické energie a zároveň omezují světelných smog, který běžná světla různých billboardů emitují do svého okolí, a taktéž usnadňují práci technikům, kteří konkrétní reklamní zařízení spravují díky novému softwarovému řešení. Jsem hrdý na to, že Skupina BigBoard dlouhodobě vkládá značné úsilí a prostředky do podpory různých charitativních a kulturních projektů, které podporují naši společnost a komunity, jež potřebují podporu. Tyto snahy jsou součástí našeho úsilí o udržitelnost a společenskou odpovědnost. Ať se již jednalo o pokračující dlouhodobé spolupráce, tak ale i o rychlé reakce na vzniklé situace nebo o jednorázové podpory organizací, které se s prosbou o pomoc obrátily na Nadační fond BigBoard, prostřednictvím jehož společnost podporuje celospolečensky prospěšné projekty. Na jaře 2022 poskytla naše společnost obrovskou podporu organizacím, které se rozhodly zorganizovat pomoc konfliktem zasažené Ukrajině a jejím obyvatelům. Pokračovala také ve spolupráci s nadací Dobrý anděl a s organizací Dejme dětem šanci. Z dalších podpořených kampaní je možné zmínit třeba pomoc organizaci Konto Bariéry nebo podporu aktivit České společnosti AIDS pomoc.
Novinkou v CSR aktivitách společnosti BigBoard se v roce 2022 stalo fyzické zapojení zaměstnanců. Firma se rozhodla vrátit přírodě alespoň částečně to, co nám všem dává. A v tomto případě doslova. Za vánoční stromky, které dělají radost v našich domovech po dobu adventu, vysadili její zaměstnanci nové. Na začátku listopadu se zaměstnanci společnosti vydali do Knížecích Studánek na Dobříšsku, kde zvládli během pár hodin pod odborným dohledem lesnických profesionálů zasadit více než tisícovku smrčků.
Tato zpráva je tedy prvním krokem na naší cestě k udržitelnosti, a my se těšíme na to, že ji budeme moci nadále rozvíjet a zdokonalovat. Naše snahy v oblasti výzkumu, energetické účinnosti a změny obchodního modelu nás vedou k novým možnostem a věříme, že společně s vámi můžeme dosáhnout skvělých výsledků.
Tento report zaznamenává naši cestu v roce 2022, ale naše snahy budou pokračovat i v dalších letech. Děkujeme vám za vaši podporu a společně se těšíme na lepší a udržitelnější budoucnost.
S úctou,
Ing. Richard Fuxa
předseda představenstva BigBoard Praha, a.s.
1
Profil společnosti
Skupina BigBoard je na českém trhu již od roku 1993.
Skupina BigBoard je s tržním podílem cca 70 % a obratem více než 1,500 mil. Kč s odstupem největším poskytovatelem venkovní reklamy v ČR.
Skupina BigBoard disponuje sítí reklamních ploch na nejatraktivnějších místech v České republice včetně pražského metra nebo dalších součástí MHD.
V nabídce má 20+ formátů reklamních nosičů pro reklamu, od velkoformátových double-bigboardů až po malé rámečky v metru a ve vlacích.
Skupina BigBoard zahrnuje značky BigBoard, Czech Outdoor, outdoor akzent, BilboCity, BigMedia, Qeep, News Advertsing, RAILREKLAM, MetroZoom.
Jako jediná v ČR díky spolupráci se společností O2 Media poskytuje díky produktu BigPlan detailní data o mediálním zásahu jednotlivých kampaní. BigPlan umožňuje vyhodnocovat a plánovat nejefektivnější kampaně přesně pro požadovanou cílovou skupinu.
1992
Počátky Skupiny BigBoard sahají do roku 1992, kdy byla založena jako s.r.o. čtyřmi fyzickými osobami. Následujících 20 let Skupina BigBoard postupně rostla především organickým růstem podpořeným několika akvizicemi malých konkurenčních společností. Drtivá většina tohoto růstu byla financována z vlastních provozních zdrojů. Díky své neutuchající snaze o výhradně prémiové lokality a špičkový klientský servis se dostala až na 3. místo mezi poskytovateli venkovní reklamy v ČR s podílem na trhu ve výši cca 18%. Před ní byly jen lokální pobočky nadnárodních společností.
2012
Rok 2012 byl pro Skupinu BigBoard klíčový a zlomový. Došlo hned ke dvěma zásadním událostem: Skupina BigBoard se stala jediným společníkem společnosti News Outdoor Czech Republic s.r.o. (následně přejmenované na Czech Outdoor s.r.o.), svého dosavadního největšího konkurenta na poli velkoformátové venkovní reklamy a celkově druhé největší společnosti na českém trhu venkovní reklamy. To ze Skupiny BigBoard udělalo novou jedničku na trhu venkovní reklamy v ČR s podílem na trhu ve výši 41% se všemi výhodami z takového postavení a synergií vyplývajícími.
Novým vlastníkem Skupiny BigBoard se stala slovenská mediální skupina JOJ Media House a.s., jejímž konečným vlastníkem je pan Richard Flimel. Vyplatila dosavadní akcionáře – fyzické osoby. Ve stejném roce do akcionářské struktury vstoupil i stávající CEO, pan Richard Fuxa, a společnost Touzimsky Kapital Holding, a.s., jejímž konečným vlastníkem je pan Jan Veverka. Oba tyto subjekty získaly po 20%. Tato akcionářská struktura platí do dnešního dne.
2013
V roce 2013 Skupina BigBoard koupila konkurenční trojku na trhu, společnost outdoor akzent s.r.o., a také menší společnosti Bilbo City s.r.o. To znamenalo potvrzení pozice jedničky na trhu venkovní reklamy s tržním podílem cca 52%.
2017
V následujících letech Skupina BigBoard rostla především organicky. V roce 2017 od Českých drah odkoupila 51% podíl ve společnosti RAILREKLAM, provozovatele venkovní reklamy ve vlacích a na nádražích, ve kterém již držela 49%. Konsolidace této společnosti ji opět posunula výše v tržním podílu, který se blížil 60%.
Dalším zásadním milníkem bylo vítězství ve dvou tendrech na provozování reklamy na majetku pražského dopravního podniku. První tendr řešil provozovatele reklamních CLV vitrín v prostorách metra, druhý pak maloformátovou reklamu ve vlacích metra a na eskalátorech. Díky vítězství v těchto dvou tendrech si Skupina BigBoard upevnila pozici jasné jedničky na českém trhu venkovní reklamy, kterou drží dodnes.
Skupina BigBoard je největším poskytovatelem outdoorové reklamy v České republice, a proto je schopna svým klientům poskytnout celou škálu reklamních řešení. Skupina BigBoard má ve svém portfoliu produkty rozdělené do následujících základních kategorií:
Reklamní OOH (out-of-home) plochy
bigboardy, billboardy, smartboardy, double bigboardy, backlighty, megaboardy, reklamní plachty, backlightové brány, maxcube, mostní navigace, rotundy, aj.
Digitální reklamní OOH plochy
digitální CLV (citylight vitríny), big LED obrazovky, digitální rotundy, aj.;
Reklamní plochy metro
CLV vitríny, digitální CLV vitríny, samolepicí fólie, B1 rámečky u eskalátorů a ve vozech, metro poster, polep přestupních tunelů, polep eskalátorů
Reklamní plochy transport
polepy tramvají a autobusů, citylighty na železnici, citylight rotundy, variapostery na nástupištích, rámečky ve vlacích, backlighty na nádražích, polep stolků ve vlacích, polep podchodů na nádraží
Skupina BigBoard prodává reklamní zařízení svých společností prostřednictvím obchodní společnosti BigMedia, spol. s r.o., která zastupuje Skupinu BigBoard na trhu s klasickou OOH reklamou, a společnosti MetroZoom s.r.o., která zastupuje Skupinu BigBoard na trhu při obchodování ploch v pražském metru. Skupina BigBoard využívá také e-shopu Plakatov.cz, který je zaměřen na přímý prodej ploch drobným klientům. Reklamní zařízení typu billboard ve vlastnictví společnosti outdoor akzent s.r.o. jsou nově od roku 2019 prodávána výhradně společností BigMedia, spol. s r.o. Společnost RAILREKLAM, spol. s r.o. má taktéž vlastní obchodní oddělení, které se zabývá prodejem reklamy na nádražích a železnici. V rámci Skupiny BigBoard tak existují tři obchodní oddělení, zaměřující se na různé segmenty trhu venkovní reklamy. Prodej online reklamy na portfoliu webů společnosti BigZoom a.s. byl v roce 2022 realizován především společností Inzeris s.r.o.
Z pohledu koncových klientů jsou nejvýznamnějšími segmenty obchod a obchodní řetězce 21,7% (2021: 24,1%), finanční služby 7,9% (2021: 6,9%), automobilový průmysl s podílem 5,7% (2021: 7,4%) a průmyslové, spotřební zboží a elektro 5,6% (2021: 5,1%).
Za uplynulé období i nadále zaznamenáváme růst menších a středních klientů, kteří své reklamní kampaně realizují přímo, bez využití mediálních agentur. V akvizici těchto klientů pomáhají platformy Plakatov.cz a „Kluk z plakátu“, které mají za cíl přiblížit nabídku ploch malým a středním podnikatelům.
Florbalové Superfinále má nového partnera – pro nejbližší tři roky ponese vrchol tuzemské florbalové extraligové sezóny nový název, a to podle jména společnosti BigBoard, která se stala titulárním partnerem této prestižní sportovní akce.
Společnost BigBoard kromě toho dlouhodobě podporuje nadaci Dobrý anděl a organizaci Dejme dětem šanci, tato podpora pak spočívá v poskytování reklamních ploch v průběhu celého kalendářního roku zcela bezplatně a to i bez nutnosti hradit produkční náklady.
Veškeré další dobročinné aktivity jsou k nalezení v části 5.10 této Zprávy.
2
Strategie
Skupina BigBoard si zakládá na hodnotách, jako jsou kvalita, profesionalita, kreativita, garance a inovace. Našim zákazníkům nechceme být jen dodavatelem, ale partnerem, na kterého je vždy spolehnutí.
KVALITA
Naše reklamní nosiče splňují náročné požadavky na výbornou viditelnost, a to jak ve dne, tak i v noci. Nosiče jsou umísťované do dobře viditelného prostředí a se špičkovou technologickou úrovní.
PROFESIONALITA
Disponujeme zázemím, technikou i potřebnými znalostmi, prostřednictvím kterých jsme schopni splnit všechny požadavky našich klientů. Od běžných výlepů přes speciální 2D a 3D nástavby až po kreativní digitální reklamy.
KREATIVITA
Pro nejlepší možný výsledek chceme naše klienty opravdu poznat a chápat jejich potřeby jako oni samotní. Tato úzká spolupráce nám umožňuje vytvořit vysoce nadstandardní a nepřehlédnutelnou kreativní, a tedy i účinnou reklamní kampaň.
GARANCE
K poskytovaným reklamním kampaním automaticky poskytujeme široké spektrum garancí a nadstandardních služeb všem našim klientům.
INOVACE
Neustálým prosazováním inovativních a kreativních řešení venkovních reklamních kampaní se držíme na špičce českého reklamního podnikání a jsme i díky tomu nespornou jedničkou na trhu venkovní reklamy.
Již od roku 2015 přijalo OSN Cíle udržitelného rozvoje – SDGs (Sustainable Development Goals), které se zaměřují na zajištění společné prosperity a míru, budování partnerství, důstojného života bez chudoby a nerovností nebo také na ochranu životního prostředí. Skupina BigBoard se svou strategií udržitelnosti aktivně snaží pomoci k naplnění alespoň některých cílů.
Zaměřujeme se na ty cíle, které můžeme při své činnosti ovlivnit, a jsou tak pro nás a naše stakeholdery nejpodstatnější. S ohledem na naši strategii jsme si z cílů OSN vybrali pět pro nás nejvýznamnějších cílů udržitelného rozvoje.

Pro tyto cíle sledujeme
následující ukazatele:

  • Růst obratu
  • Provozní zisk z běžné činnosti (EBITDA)
  • Míru spokojenosti zákazníků
  • Míru spokojenosti zaměstnanců
  • Etiku v reklamě a dodržování předpisů
  • Vývoj inovativních technologických řešení
  • Snižování emisí skleníkových plynů
  • Recyklaci použitých materiálů
  • Spolupráci s nadacemi a charitativními organizacemi
Důstojná práce a ekonomický růst
Průmysl, inovace a infrastruktura
Odpovědná výroba a spotřeba
Klimatická opatření
Partnerství ke splnění cílů
Skupina BigBoard pravidelně provádí různé formáty dialogu u svých nejvýznamnějších stakeholderů, kteří mají podstatný vliv na fungování celé Skupiny BigBoard. Tyto dialogy jsou mnohdy prospěšné v dalším vývoji našich produktů a služeb, a to s ohledem na potřeby a zájmy těchto skupin. Níže uvádíme seznam těchto stakeholderů a způsob interakce.
Zainteresované strany Formát dialogu
Zainteresované strany
  • Prodejní rozhovory/konzultace
  • Průzkumy mezi zákazníky
  • Webové stránky společnosti
  • Newslettery
  • Sociální média
  • Prezentace na marketingových akcích
  • Eventy pro zákazníky
Dodavatelé
  • Pravidelné aktualizace portfolia dodavatelů
  • Průzkumy u dodavatelů
  • Návštěvy veletrhů
Zaměstnanci
  • Pravidelné schůzky oddělení
  • Manažerská setkání se zaměstnanci 1 on 1
  • Podnikový intranet
  • Čtvrtletník BigTeam pro zaměstnance
  • Průzkumy spokojenosti
  • Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
  • Teambuildingy
Státní správa
  • Shoda s právními předpisy
  • Komunikace o nabídkách a plánovaných akcích
  • Aktivní účast ve výběrových řízeních
Banky a pojišťovny
  • Pravidelné předávání účetních rozvah
  • Otevřená komunikace o vývoji hospodaření
Ve Skupině BigBoard kontinuálně pracujeme na identifikaci rizik ve všech oblastech našeho podnikání a v souladu se zájmy zúčastněných stran se je snažíme minimalizovat a zároveň využívat jako příležitosti pro další dlouhodobý rozvoj a růst. Tato rizika se taktéž týkají významných témat v oblasti udržitelnosti a mapování našich interních ESG aktivit.

Materiální témata Skupiny BigBoard:

  • Energetická účinnost
  • Emise skleníkových plynů (GHG)
  • Odpady a cirkularita
  • Výzkum a vývoj
  • Spokojenost zaměstnanců
  • Spolupráce s místními komunitami
  • Dodavatelský řetězec
  • Diverzita a rovné příležitosti
  • Etika a transparentnost
  • Ochrana životního prostředí
  • Spolupráce s komunitami
  • Spokojenost zákazníků
  • Materiál
  • OZE
  • Bezpečnost při práci
  • Spotřeba vody
  • Kyberbezpečnost
Matice významnosti
Skupina BigBoard zvažuje přihlásit se k celosvětovému závazku dosáhnout do roku 2040 nulových emisí skleníkových plynů. Náš případný net zero závazek bude vycházet z dekarbonizačního cíle zakotveného v Pařížské dohodě, který má zabránit nejhorším dopadům změny klimatu tím, že nárůst průměrné globální teploty nepřekročí 1,5 °C.
Snižovat naši uhlíkovou stopu, minimalizovat negativní dopady našeho podnikání a dosáhnout net zero není možné bez dlouhodobé strategie a jasného plánu. V roce 2022 jsme zahájili kroky potřebné k jejímu vypracování: provádíme revizi stávajícího způsobu sběru dat a pracujeme na vytvoření nového systému jejich sběru, který nám umožní zpřesnit měření naší uhlíkové stopy ve všech scopech.
Pustili jsme se do analýzy emisí produkovaných v našem dodavatelskoodběratelském řetězci. Pracujeme na dokončení naší net zero strategie, včetně konkrétních kroků, které povedou k splnění našeho závazku, a jejich časového plánu.
Jako jeden z prvních kroků směrem k udržitelnosti se Skupina BigBoard rozhodla posoudit svůj stav udržitelnosti tak, aby byla schopna sledovat svůj vývoj v čase. Níže naleznete výstup odkazující na plné osvědčení společně s doprovodnou zprávou.
3
Správa a řízení
Skupina BigBoard je ovládána společností JOJ Media House, a.s., jejímž skutečným majitelem je Mgr. Richard Flimel, a to prostřednictvím společností Hernando Limited, TV JOJ LP a spol. JOJ Media House, a.s., která je 60% akcionářem BigBoard Praha, a.s.
Podrobné informace o vztazích a provázanosti celé Skupiny BigBoard jsou uvedeny ve Výroční zprávě společnosti BigBoard Praha, a.s. za rok 2022 a ve Zprávě o vztazích mezi ovládající a ovládanou osobou za rok 2022 vydané společností BigBoard Praha, a.s., a dále ve výročních zprávách za rok 2022 zveřejňovaných jednotlivými společnostmi Skupiny BigBoard.
Struktura skupiny
BigBoard Praha, a.s.
Skupina BigBoard zavedla integrovaný systém řízení rizik, který zahrnuje otázky týkající se strategie, výkonnosti a dodržování předpisů uvnitř Skupiny BigBoard. Centrální oddělení je podporováno sítí manažerů rizik a zavádí svůj systém řízení rizik ve funkčních odděleních a účelových komisích, a jednotlivých obchodních společnostech. Hlavními činnostmi oddělení rizik a jeho sítě jsou: mapování rizik obecně, mapování rizik souvisejících s plněním firemní strategie, realizace programu rizik a příležitostí, mapování korupčních rizik a analýza rizik v oblasti lidských práv.
Systém řízení Skupiny BigBoard zajišťuje transparentnost na všech úrovních řízení. Procedury stanovují pravidla pro korporátní manažery celé Skupiny BigBoard v oblastech řízení, jejich výběru, odměňování apod. Klíčové procedury stanovují zásady, kterými se korporátní manažeři musejí v rámci své funkční odpovědnosti řídit:
Pro tyto cíle sledujeme následující ukazatele:
  • dodržovat hodnoty Skupiny BigBoard stanovené v etickém kodexu společnosti a ve specifických kodexech a příručkách jednotlivých společností ze Skupiny BigBoard, zejména pokud v rámci své funkce uzavírají smlouvy se zákazníky, dodavateli, investory, zaměstnanci a dalšími zainteresovanými stranami Skupiny BigBoard;
  • vyvarovat se soustředění pravomocí u jediné osoby;
  • aktivně se podílet na strategii prevence rizik;
  • účastnit se kontrolních výborů, pokud jde o doporučení, jež mají být vydána;
  • předávat důležité informace akcionářům.
Skupina BigBoard si v rámci své organizační struktury prozatím pozici Compliance officer nevytvořila, a tedy ani žádná osoba do této pozice nebyla jmenována. Skupina BigBoard momentálně řídí udržitelnost v rámci standardní řídící struktury, nicméně do budoucna tuto pozici vytvořit plánuje, neboť si je vědoma, že pouze takto mohou být závazky a úkoly vyplývající z udržitelnosti plněné plnohodnotně.
Úkolem Compliance officera by měl být rozvoj a integrace ESG v celé Skupině BigBoard a zodpovědnost za hladký průběh veškerých ESG aktivit společnosti, které zahrnují bezpečnost a ochranu zdraví při práci, krizové řízení a dokumentaci, kybernetickou a informační bezpečnost, ale taktéž odpovědnost za nastavení vhodného postupu pro výběr dodavatelů, správu budov a vozového parku, ochranu životního prostředí při obchodních aktivitách Skupiny BigBoard, ale taktéž by měl úzce spolupracovat s HR při jejich výběru zaměstnanců do celé Skupiny BigBoard a PR při komunikaci různých udržitelných aktivit společnosti všem stakeholderům.
Skupina BigBoard momentálně nemá zavedenou politiku udržitelného rozvoje, kterou by uplatňovala vůči svým dodavatelům. Tato politika bude připravena a zavedena v blízké budoucnosti.
4
Výkonnost
v environmentální oblasti
environmental
Pro Skupinu BigBoard je udržitelný rozvoj a ochrana životního prostředí důležitou otázkou, proto investujeme do ekologizace svých provozů a máme snahu o postupné snižování svých emisí CO2e. Společnosti ve Skupině BigBoard při ochraně životního prostředí plní ustanovení příslušných zákonů a vyhlášek. Od svých dodavatelů vyžadují plnění veškerých zákonných norem tak, aby činnost Skupiny BigBoard byla vůči životnímu prostředí šetrná a její dopady nebyly negativní.
Rok 2022 byl velmi složitým obdobím, kdy ustoupila covidová pandemie, ale začal válečný konflikt na Ukrajině a jeho dopady na Evropu společně s dalšími vlivy citelně zasáhly energetický sektor. Rostly také náklady na dopravu, služby aj. Objevil se dočasný nedostatek některých materiálů a surovin, přidaly se logistické potíže a prodlužování dodacích lhůt. Byť Skupina BigBoard svým podnikáním nepůsobí v energetickém odvětví, způsobila tato krize citelný zásah i do našeho fungování.
Přesto se dle analýzy dopadů našeho působení snažíme snižovat svou stopu tam, kde je největší – tedy především v oblasti úspory energií, spotřeby papíru a zpracování odpadů. Ve všech oblastech činnosti implementujeme přístupy propagující udržitelná řešení.
Ekologické kancelářské budovy
Sledujeme naši spotřebu a investujeme do udržitelných kancelářských prostor. Naše pražská centrála sídlí v pronajatých prostorách v budově TRIMARAN, která získala certifikaci pro ekologické budovy LEED Platinum. Pobočka v Brně má pronajaté kanceláře v komplexu Areál Slatina, který splňuje energetickou třídu A (PENB).
Mimo jiné jsme investovali do dalších úsporných opatření – instalace chytrého řízení budovy MeteoViva v pražském ústředí, zateplení budov poboček v Brně a Ostravě, instalace centrálního větrání, vytápění a chlazení nebo osazení okenních výplní protislunečními skly.
Podpora inovací – unikátní řešení osvětlení billboardů
Skupina BigBoard se se společností Doublepower podílela na vývoji nové řady svítidel STAR pro bigboardy a ostatní venkovní reklamní plochy. Výsledkem jsou svítidla, která snižují spotřebu elektrické energie a omezují světelný smog, který běžná světla různých billboardů emitují do svého okolí, a taktéž usnadňují práci technikům, kteří konkrétní billboardy spravují prostřednictvím nového softwarového řešení.
  • Svítidlo STAR osvětlí cílové plochy skutečně rovnoměrně a tak, aby minimum světla unikalo do prostoru;
  • Životnost a udržitelnost světelného toku 80 000 hodin při užití světla typu L80B10 znamená snížení nákladů na údržbu a výměny;
  • Softwarové řešení pro vzdálenou správu svítidel – konec vizuálním kontrolám funkčnosti a provozuschopnosti;
  • Speciálně navržené hliníkové tělo a celkové konstrukční řešení svítidla zajišťuje účinný odvod tepla i v horkých letních měsících. LED čipy i elektronika svítidla pracují v komfortních teplotních podmínkách i při okolních teplotách přes 40 °C;
Úspora energie:
  • Roční spotřeba bigové plochy u halogenových svítidel 2 847 kWh
  • Roční spotřeba bigové plochy u LED svítidel 1 095 kWh
  • Rozdíl – 1 752 kWh
Studie možnosti instalace fotovoltaických panelů na reklamní nosiče
Skupina BigBoard taktéž uvažovala o instalaci solárních panelů na vršky svých největších reklamních zařízení. Avšak v důsledku omezeného počtu bigboardů, na něž by instalace solárních panelů byla vhodná, a jejich omezené trojúhelníkové plochy (využitelný prostor nepřesahuje 45 m2), byla prozatím realizace této investice odložena.
Když budeme vycházet z ideálních podmínek, lze instalovat solární panely o výkonu cca 4 000 Wp. Tento výkon v ideálním případě nabije max. baterii 5 kWh. Toto je však ideální stav v létě při slunečném počasí. Ve skutečnosti klesá průměrný výkon na cca 50 %, v zimě na 25 %.
Příkon svítidel na reklamním zařízení je 8x0,15 kW = 1,2 kW
Orientační výpočet s plně nabitou baterií: 5 000 W / 1 200 W = 4,16
Z výše uvedeného výpočtu lze usoudit, že celková doba svícení je 4 hodiny a 15 minut.
Při nejkratší noci, která nastává při letním slunovratu, je noc dlouhá 7 hodin a 38 minut, při použití stávajících svítidel tak není pro tuto reklamní plochu fotovoltaický systém ekonomicky výhodný.
Ve Skupině BigBoard máme ambici sestavit dekarbonizační strategii a maximálně se přiblížit uhlíkové neutralitě do roku 2040.
Jako Skupina BigBoard jsme uhlíkovou stopu začali sledovat a pravidelně vyhodnocovat od roku 2022. Jak jsme zjistili, naši největší uhlíkovou stopu tvoří emise ve Scope 3, která je velice náročná na přesný výpočet, a proto momentálně publikujeme alespoň dílčí informace o těchto emisích. Ve vlastním provozu v roce adresujeme kategorie 3.1–7 dle GHG protokolu.
  • Celková spotřeba el. energie (MWh): 9 933
  • Spotřeba el. energie na provoz budov (MWh): 63
  • Spotřeba el. energie na osvětlení nosičů (MWh): 9 870
  • Podíl el. energie z obnovitelných zdrojů (%): 0,088
  • Čistá podlahová plocha (m2): 5 442
  • Průměrná spotřeba elektřiny na m2 (kWh): 11,63
  • Vytápění, TUV, dálkové chlazení (MWh): 385,6
  • Spotřeba zemního plynu na vytápění (MWh): 2,72
  • Energetická náročnost: MWh/čistý výnos 10 321/

Emise CO2e (t CO2e):

  • Scope 1: 288,722
  • Scope 2: 4 236,285
  • Scope 1 + 2: 4 525,006
  • Scope 3: 410,565
  • FTE celkem (počet ke dni 31. 12. 2022): 106
  • Emise (Scope 1, 2, 3) na zaměstnance (tCO2e/FTE): 45,900
  • Emisní intenzita: tCO2e/čistý výnos 4,236 t CO2e/mil. CZK
Celková spotřeba vody v roce 2022 (m3): 1 693
Skupina BigBoard ve svých provozovnách a kancelářích používá úsporné sanitární vybavení, jako jsou např. perlátory či úsporná splachovadla.

Úsporná opatření:

  • Úsporná opatření: na splachování používáme šedou vodu – dešťovou a podzemní (provozovna Praha)
  • bezvodé pisoáry, úsporné vodovodní baterie
Materiál pro výrobu polepů:
  • BBS, CLV, samolepicí fólie, lamina, banner (tuny): 86,76
  • Barvy a inkousty (tuny): 4,25
  • Monomer (kg): 119,16
  • Původ materiálů: EU, Čína
Odpad v našich budovách třídíme od roku 2000. V rámci své činnosti neprodukujeme nebezpečný odpad.
Využíváme legislativní možnosti „zpětného odběru“ u veškerých vysloužilých elektrozařízení, zářivek a výbojek, baterií a akumulátorů a pneumatik. Vybrané pobočky a budova centrály jsou zapojeny do zpětného odběru drobného elektrozařízení.
Máme zajištěn sběr použitých tonerů a náš partner, společnost Konica Minolta, zajišťuje jejich sběr a ekologickou likvidaci. V roce 2022 bylo celkem svezeno 1 465 kg tonerů. Za rok 2022 bylo vráceno 141 kopírek, které byly zrepasovány a používají se znovu.
  • Směsný komunální odpad (tuny): 123,7
  • Plasty (tuny): 0,4
  • Papír (tuny): 5,0
  • Sklo (tuny): 0,3
  • Bio (tuny): 0,14
  • Kovy (tuny): 0,006
  • Ostatní – Palozo/Termizo (tuny): 0,27
Skupina Bigboard zajišťuje likvidaci veškerých svých polepů pomocí svých smluvních partnerů, kteří mají povinnost v rámci nastavení podmínek pro dodavatele na zajištění ekologické likvidace veškerého získaného odpadu.
V rámci dodavatelského řetězce evidujeme za rok 2022 likvidaci celkem 30,3 tun odpadu.
5
Výkonnost
v sociální oblasti
social
Skupina BigBoard si uvědomuje důležitost zaměstnanců pro svoji činnost a v rámci udržitelnosti cílí k vytvoření stabilního a motivujícího pracovního prostředí pro své kmenové zaměstnance i jiné spolupracovníky. Skupina BigBoard bere při vytváření interní politiky zaměstnanosti do úvahy složitost nahrazování lidského kapitálu, a proto se snaží maximálně zvyšovat spokojenost svých zaměstnanců.
Ve Skupině BigBoard se snažíme prosazovat a realizovat rovné příležitosti a spravedlivé zacházení, podporovat rozmanitost a nabízet flexibilitu práce a umožňovat kvalitní work-life balance pro všechny naše zaměstnance.
Naše společnost se snaží nastavit systém odměňování tak, aby byl nediskriminační, konkurenceschopný a aby byl vždy odpovídající odvedené práci.
  • Celkem zaměstnanců (k 31. 12. 2022): 106
  • HPP (FTE): 89
  • Dohody: 17
  • ZTP: 0
  • Nově příchozí: 15
  • Odchody: 16
Skupina BigBoard se zaměřuje na svou diverzitu a byť v představenstvu společností skupiny aktuálně není zastoupena žádná žena, ve vyšším managementu a na vedoucích pozicích zastávají ženy 50% podíl. Obecně pak ženy ve společnosti zastávají 54% podíl.
  • Management a vedoucí pozice: 50 %
  • Ostatní pozice: 54 %
  • Do 30 let: 4 %
  • 31-50 let: 72 %
  • Nad 51 let: 24 %
Společnost pravidelně proškoluje své zaměstnance, zejména v povinných oblastech.

Okruhy školení:

  • Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP)
  • Požární ochrana (PO)
  • Školení řidičů
  • Míra proškolenosti zaměstnanců: 100 %
  • Celkové náklady na školení všech zaměstnanců za rok 2022: 760 131 Kč
  • Počet pracovních úrazů za rok 2022: 0
Hodnocení výkonu podstoupilo 95 % všech zaměstnanců Skupiny BigBoard. Hodnocení probíhá na individuální bázi 1:1 mezi CEO a zaměstnancem a na týmové bázi pod vedením vedoucího.
  • Poměr mediánu průměrné hrubé mzdy žen a mužů (včetně odměn a bonusů): 88,4 %
  • Poměr mediánu hrubé mzdy zaměstnanců a odměny řídícího orgánu: 26,7 %
  • Meziroční růst mezd: +7,3 %

Zaměstnanecké benefity:

  • Výkonnostní odměny a bonusy
  • Flexibilní pracovní doba / práce na dálku
  • Příspěvek na obědy
Společnosti Skupiny BigBoard poskytují svým odběratelům a smluvním zákazníkům vysoký standard služeb a nabízí jim moderní a pohodlné formy komunikace. Všemi komunikačními kanály se snaží zprostředkovat informace týkající se poskytovaných služeb.
  • Počet nově uzavřených smluv v roce 2022: 9 479
  • Předčasně ukončené smlouvy: <1 %
  • Celkový počet reklamací: <3 %
  • Z toho uznaných: 75 %
Skupina BigBoard je štědrým podporovatelem celé řady charitativních, kulturních a sportovních akcí. Prostřednictvím své Nadace BigBoard pomáhá mnoha organizacím poskytováním bezplatného reklamního prostoru. Jeho tržní hodnota se pohybuje kolem 30 mil. Kč ročně. Z mnoha spoluprací bychom rádi vyzdvihli zejména následující:
  • Podpora organizacím, které se rozhodly zorganizovat pomoc konfliktem zasažené Ukrajině a jejím obyvatelům. Za výrazně nadstandardních podmínek realizovala Skupina BigBoard charitativní kampaně v jejich prospěch. Souhrnná výše naší podpory v tom období přesáhla tři miliony korun. Všechny realizované kampaně vyzývaly veřejnost k účasti v humanitárních projektech souvisejících se situací na Ukrajině.
  • V roce 2022 Skupina BigBoard pokračovala v dlouhodobých projektech, konkrétně ve spolupráci s nadací Dobrý anděl a s organizací Dejme dětem šanci. Kooperace se zmíněnými organizacemi spočívá v poskytování reklamních ploch v průběhu celého kalendářního roku zcela bezplatně, a to i bez nutnosti hradit produkční náklady. Skupina zároveň kromě standardního výlepu kampaní informujících o existenci organizací pružně reagovala na jejich aktuální potřeby, kdy například od podzimu realizovala kampaň na podporu prodeje knihy „Znáte jejich příběhy?“, kterou vydala organizace Dejme dětem šanci. Pomoc organizaci Konto Bariéry, kdy se na dvaceti billboardových plochách v prosinci uskutečnila kampaň připomínající 30leté výročí veřejné sbírky Konto Bariéry. Ta pomáhá lidem s handicapem a organizacím, které o ně pečují. Jejím cílem je vracet handicapované zpět do života.
  • Podpora aktivit České společnosti AIDS pomoc, která oslavila 33 let své existence. Kampaň vznikla u příležitosti Světového dne boje proti AIDS, díky spolupráci České společnosti AIDS pomoc, GSK x ViiV Healthcare za podpory Nadace BigBoard a hlavního města Prahy.
Firemní akce
Novinkou v CSR aktivitách Skupiny BigBoard se stalo fyzické zapojení jejích zaměstnanců. Firma se rozhodla vrátit přírodě alespoň částečně to, co nám všem dává. A v tomto případě doslova. Za vánoční stromky, které dělají radost v našich domovech po dobu adventu, vysadili její zaměstnanci nové. Na začátku listopadu se zaměstnanci společnosti vydali do Knížecích Studánek na Dobříšsku, kde zvládli během pár hodin pod odborným dohledem lesnických profesio- nálů zasadit více než tisícovku smrčků.
Kulturní projekty
V květnu 2022 se v pražském O2 universu uskutečnila světová premiéra iMUCHA Show, která musela být z důvodů protiepidemických opatření několikrát překládána. O jejích kvalitách svědčí skutečnost, že se prostory O2 universa povedlo vyprodat do posledního místa.
Po celý rok 2022 pokračoval další pilíř projektu iMUCHA, a to výstava celosvětově nejrozsáhlejší sbírky díla Alfonse Muchy, která se dlouhodobě konala v pražském Obecním domě. A jako návdavek se milovníci díla tohoto velikána secese mohli potěšit přes letní měsíce unikátním projektem ALPHONSE MUCHA eMOTION, který v prostorách Jízdárny Pražského hradu nabídl ohromující podívanou na 360° velkoplošné projekce Muchových děl a uvedení celosvětově prvního NFT díla secesního mistra.
6
Výkonnost
ve společenské oblasti
governance
Při svém podnikání se Skupina BigBoard řídí několika základními hodnotami, které reprezentují oblast dodržování etických a právních norem, nulové tolerance vůči korupci, diskriminace a protisoutěžního jednání. Uvedené oblasti patří trvale k prioritám Skupiny BigBoard.
Zpětná vazba od zaměstnanců je důležitá, a proto předseda představenstva každoročně organizuje individuální osobní setkání s každým ze zaměstnanců společnosti BigBoard, na kterých je řešena jak spokojenost zaměstnanců, tak jejich tipy, podněty a stížnosti.
Skupina BigBoard usiluje o provozování svého podnikání udržitelně nejen v environmentální oblasti, ale také v oblasti řízení společnosti a její činnosti a rovněž v rámci svého podnikání o uplatňování hodnot dodržování norem, a to jak právních, tak etických, a dále o postupování tak, aby za žádných okolností nedocházelo ke korupčnímu a protisoutěžnímu jednání. Skupina BigBoard přijala a aplikuje etický kodex pro svou praxi a činnost. Skupina nemá samostatný protikorupční kodex, nicméně v oddělení rozvoje, které přichází do styku se státní správou a samosprávou, probíhají pravidelná školení pro prevenci korupčního jednání. Skupina BigBoard tedy zásady protikorupčního chování aplikuje v praxi.
Vzhledem k současné rychlé době a ke změnám ve společnosti Skupina BigBoard svůj etický kodex pravidelně aktualizuje tak, aby zachycoval aktuální hrozby.
Společnost BigBoard není povinným subjektem dle zákona o ochraně oznamovatelů.
Společnost nicméně v současnosti na přípravě interního předpisu pracuje a plánuje jej zavést v blízké době. Interní předpis společnosti bude připraven a interní oznamovací systém zprovozněn v rozsahu dle zákona o ochraně oznamovatelů.
Skupina BigBoard má sjednáno pojištění proti škodě způsobené třetím stranám. Pojištění sjednávají vždy konkrétní společnosti:
7
Doplňující informace
ke zprávě o udržitelnosti
Skupiny Bigboard
Seznam společností vyloučených ze Zprávy o udržitelnosti Skupiny BigBoard:
Barrandia, s.r.o. (IČO: 276 02 371),
BigZoom a.s. (IČO: 272 51 748),
CovidPass s.r.o. (IČO: 092 83 561),
Czech Testing, s.r.o. (IČO: 241 87 747),
Eremia, a.s. (IČO: 272 26 301),
Expiria, a.s. (IČO: 250 50 826),
Flowee, s.r.o. (IČO: 056 84 595),
HROT s.r.o. (IČO: 077 56 313),
Hyperinzercia, s.r.o. (IČO: 440 29 845),
Hyperinzerce, s. r. o. (IČO: 289 38 321),
Hyperslevy.cz, s.r.o., (IČO: 247 38 069),
Inzeris s.r.o. (IČO: 097 88 204),
Kitchen Lab, s.r.o. (IČ: 065 77 784),
Muchalogy s.r.o. (IČO: 076 80 988),
News Media s.r.o. (IČO: 034 38 074),
Programmatic marketing, s. r. o. (IČO: 071 97 837),
Quantio, s.r.o. (IČO: 242 47 944) a
Slovenská inzercia, s.r.o. (IČO: 446 90 932).
Zpráva není externě auditována.